Als u van plan bent om in het doelland aardig te investeren – zoals bij de oprichting van een verkoopkantoor of productie-eenheid – is een uitgebreide analyse door middel van het vijfkrachtenmodel van Porter een aanrader. Zijn SWOT-analyse onderzoekt de aantrekkelijkheid van de markt aan de hand van vijf krachten of externe omgevingsfactoren.
- STERKTES: de mate waarin concurrentie heerst.
Bij weinig concurrentie maakt u kans om met uw product tegemoet te komen aan een lokale behoefte. Gunstige parameters zijn onder meer marktgroei en ondercapaciteit. Zware concurrentie vormt op termijn misschien een bedreiging.
- ZWAKTES: de mate waarin u verwacht dat nieuwe spelers in de markt zullen opduiken.
Parameters die nieuwe concurrenten kunnen ontmoedigen zijn: veel kapitaal nodig om de markt te betreden, strikte reglementeringen, hoge overstapkosten voor de klant, sterke merken aanwezig en een beperkt aantal distributiekanalen.
De mate waarin succesvolle substituten aanwezig zijn: veel alternatieven voor uw product kunnen een reële bedreiging vormen voor de rentabiliteit van uw product in de markt.
- BEDREIGINGEN: de mate waarin u afhankelijk bent van uw leveranciers.
Zijn er veel alternatieven en hoe hoog zijn de overstapkosten?
- KANSEN: de mate waarin uw afnemers een machtspositie innemen.
Hoe sterker u staat, hoe meer kansen uw organisatie heeft om deals binnen te rijven. Hoe zwakker u staat en hoe meer de afnemer domineert, hoe groter de kans dat u tijdens de onderhandelingsfase water in de wijn moet doen.